Ristiniemen kappeli ja hautausmaa

Ristiniemen hautausmaa sijaitsee parin kilometrin etäisyydellä Haminan keskustasta meren rannalla ja se on otettu käyttöön v. 1951 Haminan päähautausmaaksi.  Hautausmaan kokonaispinta-ala on nyt n. 6 ha. Osasto kaksi on toteutettu alkuperäisen suunnitelman mukaan (Ola Mannström 1951). Vuonna 1967 hautausmaa on kartoitettu ja suunniteltu uudelleen. Käyttösuunnitelman laativat hortonomi Armas Pippingsköld ja seurakuntapuutarhuri Oiva Pippingsköld. Heidän suunnitelmansa myötäilee hienosti olemassa olevia maaston muotoja ja kunnioittaa kauniin mäntykankaan luonnonmukaista henkeä kaarevine käytävineen ja polveilevine istutuksineen.

Uusia arkkuhautapaikkoja on saatavissa ja uurnia voidaan haudata vanhoihin sukuhautoihin tai vapaaksi jääneisiin väleihin sekä vuonna 2023 valmistuneeseen uurnalehtoon. Tunnukseton hautaosasto on lohkottu 2006 ja se palvelee koko seurakunnan aluetta.

Ristiniemen kaunis siunauskappeli on Timo ja Tuomo Suomalaisen suunnittelema v. 1965. Valkoiseksi maalatut kalkkitiiliseinät hohtavat mäntyjen keskellä alueelle saavuttaessa. Valkoinen muuri sitoo yhteen kappelin ja erillisen samaa tyyliä olevan pienen kellotapulin. Valoisa ja avara kappelirakennus on peruskorjattu alkuperäistä ilmettä kunnioittaen v. 2011, peruskorjauksen pääsuunnittelijana on toiminut arkkitehti Ulla Hovi.

Kappelin aulassa on metallilangasta kudottu taideteos Ristiaalto. Sen on suunnitellut tekstiilitaiteilija Airi Snellman-Hänninen v. 1985. Salissa oleva pronssinenpurjeaiheinen korkokuva on Terho Sakin alun perin Poitsilan seurakuntakotiin suunnittelema v. 1983.