Ristiäiset

Kun vauva on 6-8 viikon ikäinen, on aikaa järjestää ristiäiset. Kastejuhlaa vietetään kotona  tai seurakunnan tiloissa sunnuntaisin. Seurakunnan tilat annetaan kastejuhlaan ilmaiseksi. Kasteaika ja pappi sekä tarvittaessa seurakunnan tila varataan seurakunnan palvelutoimistosta. Pappi ottaa yhteyttä perheeseen ennen kastejuhlaa.

Vauva puetaan kastemekkoon. Se voi olla perheen oma tai sen voi lainata seurakunnasta. Kotona olohuoneeseen varataan pieni pöytä kastepöydäksi. Valkoiselle pöytäliinalle asetetaan kastemalja, kynttilä, kukkasia, Raamattu ja vauvan pään kuivaamiseen pieni liina.

Kastettavalla tulee olla ainakin yksi evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluva, rippikoulun käynyt konfirmoitu kummi. Sen lisäksi kummeja voi olla muista kristillisistä kirkkokunnista, joissa on käytössä lapsikaste. Kummien määrällä ei ole ylärajaa. Kummi on lapsen ystävä ja esirukoilija. Kummius on pysyvä.

Kastejuhlaan voi liittää vihkimisen tai myös kodin siunaamisen. Näistä sovitaan kastetta varattaessa.

Lue lisää kasteesta. Kuka kummiksi, mikä nimeksi jne.

Aikuiskaste

Kirkko kastaa kaikenikäisiä seurakuntalaisia elämäntilanteen mukaan. Aikuiskastetta edeltää rippikoulu. Ole myös tässä asiassa yhteydessä seurakunnan palvelutoimistoon.

Kuva: Anna-Liisa Suntio.