Virolahden hautausmaa

Kirkon ympärillä olevaa hautausmaan yleisilmettä korostavat vanhat hautamuistomerkit ja -koristeet yli 100 vuoden ajalta. Hautausmaata ympäröivän komean kiviaidan vanhimmat osat ovat vuodelta 1857.

Hautausmaata on laajennettu useaan otteeseen: vuonna 1888 pappilan maista lohkaistiin lisäalue sen itäpuolelta. Vuonna 1915 hautausmaata laajennettiin sekä pohjois- että eteläpuolelta. Sen pinta-ala on nykyään n. 5 ha. Hautausmaa on Virolahden ainoa.

Kirkon välittömässä läheisyydessä on vuonna 1953 lopulliseen muotoonsa kunnostettu sankarihauta-alue, jossa on 163 sankarivainajaa. Pronssiin valetun muistomerkin on tehnyt vehkalahtelainen kuvanveistäjä Sulo Mäkelä (1896-1978). Jalusta on Vehmaan punaista graniittia. Muistomerkki paljastettiin 24.6.1953.