Husulan hautausmaa (Hamina)

Husulassa on kaksi hautausmaata, niiden välissä kulkee tunnelissa moottoritie ja hautausmaat yhdistyvät toisiinsa kevyenliikenteen väylän avulla. Haminan Husulan hautausmaa on perustettu v. 1876 Hietakylän hautausmaan jäätyä liian pieneksi ja se toimi Haminan seurakunnan päähautausmaana ennen Ristiniemen hautausmaan perustamista 1950-luvulla. Hautausmaa on hiljalleen jäämässä pois aktiivikäytöstä arkkuhautausten osalta, koska uusia arkkupaikkoja ei enää ole. Uurnien hautaaminen sukuhautoihin on edelleen mahdollista. Myös takaisin seurakunnalle luovutetut hautapaikat voidaan ottaa uudelleen käyttöön uurnahaudoiksi.

Viehättävällä hautausmaalla on varsinkin kesäisin vilkasta, kun siellä käydään haudoilla tai muuten vain kävelemässä. Historian havina on aistittavissa monista upeista vanhoista hautamuistomerkeistä.

husula-hna-syksy-12-als